Ophavsret - ejer du din egen hjemmeside?

Ophavsret - ejer du din egen hjemmeside?

Hvad er ophavsret?

Ophavsret er en beskyttelse som personer, der frembringer et værk har fra det øjeblik de har fremstillet værket. Når vi snakker om hjemmesider betyder et “værk” selve koden bag hjemmesiden (hvis det er specialbygget), billeder, samt tekster som den virksomhed eller den person du har til at lave din hjemmeside har skabt.

Det betyder at som kunde har du kun en “brugsret” til de ting du har fået lavet (også selv om du har bestilt og betalt det), det behøver ikke at have konsekvenser for dig her og nu, men rager du senere uklar med din leverandør er det ikke sikkert at du kan få udleveret kode, billeder og tekst, da det er virksomheden/personen som har frembragt “værket” som har ophavsretten til det.

Køber du et website som bygger på et open source CMS (dvs. andre har ophavsretten til det) gælder udviklerens ophavsret ikke til dette software, men gælder alene for de billeder og tekster som udvikleren har skabt under udviklingen af hjemmesiden. Udviklerens ophavsret gælder dog til de ændringer og tilføjelser som udvikleren har lavet til systemet, det vil typisk sige temaer og plugins eller integrationer til andre systemer (fx. økonomisystemer)

Et logo er et af de steder hvor mange kommer i klemme. Når en kreativ designer skaber et nyt logo til dig eller din virksomhed er det designeren der har ophavsretten til logoet. Det er en god ide at få denne ophavsret overdraget fra designeren til virksomheden, således du selv kommer til at eje dit logo.

Det kan sammenlignes lidt med en fotograf. Den person som trykker på knappen på kameraet er den person der har ophavsretten til billedet, ofte sælger fotografen så brugsretten af billedet til en kunde så kunden kan bruge det på sin hjemmeside eller i en brochure. Ligeledes er den der “trykker på tasterne” den der har ophavsretten til tekster, koder og logo – og når en faktura er betalt sælges brugsretten – ikke ophavsretten.

Specialbygget software og konkurrenter

Et af de steder, hvor det kan gøre rigtig ondt ikke at være inde i reglerne er hvis du hyrer en virksomhed til at udvikle et stykke software til din virksomhed, det kan eksempelvis være et lille værktøj til beregning af lagerdage, et banebrydende design af din hjemmeside eller en hel hjemmesiden bygget fra bunden.

Selvom du bestiller fremstillingen af et stykke software hos en virksomhed betyder det ikke at du automatisk får ophavsret til dit software. Der er mange eksempler på at man som virksomhed har set det stykke software man har bestilt (og betalt for udviklingen af dette hos en virksomhed), blive solgt til andre indenfor samme branche. Som virksomhed har man som udgangspunkt kun købt brugsretten til et stykke software.

Det kan i de situationer, hvor du betaler andre for at udvikle et stykke software specifikt til din virksomhed, være en fordel at få en aftale på plads med overdragelse af ophavsret inden arbejdet påbegyndes.

Det kan betyde liv eller død for din virksomhed, da der ikke er noget som forhindrer din programmør i at sælge det software du har bestilt hos ham til en anden af dine konkurrenter. Sørg derfor altid for at få overdraget både brugsret og ophavsret til det specialudviklede software (gerne inden arbejdet påbegyndes). Husk på at det i princippet er dine unikke principper for at drive din virksomhed du har indarbejdet i det software. Får andre fat i de samme metoder, har du ikke længere en fordel i forhold til dine konkurrenter.

Hvis ikke du ejer det kan du ikke sælge det

Hvis du bruger en masse penge på at få udviklet noget godt software, får taget nogle flotte billeder eller en god tekst og ikke sikrer dig ophavsret til dette, så kan du faktisk ikke sælge det videre. Det vil sige at du nu står i en situation hvor du ikke kan sælge din software til dine kunder, du kan ikke sælge dine billeder eller din tekst.

Dette kan i mange tilfælde være et problem for personer som arbejder med at lave indhold til hjemmesider. Hvis de får produceret deres tekster hos tredjepartsleverandører, og ikke sikrer sig overdragelse af ophavsretten, så kan de i princippet ikke sælge teksterne til deres kunde.

Alt dette sker hele tiden, at man sælger noget videre som man i princippet ikke har ophavsretten til. Mange gør det fordi de ikke ved bedre – og der kommer aldrig en sag ud af det. Men hvis du vil sikre dig, er det altså en god ide at få overdraget ophavsrettighederne til alt hvad der bruges hos en kunde,  som du ikke selv producerer (og dermed allerede har ophavsret til).

Samtidig sender det også et godt signal – at man ved hvad man laver og at man har styr på sine ting, således man ikke bringer sine kunder i problemer.

Hvis du finder dit software, dine billeder eller dine tekster et andet sted på Internettet, så kan du ikke gøre noget hvis ikke du har sikret dig ophavsretten. Hvis ikke du har ophavsretten er det den person som har fremstillet produktet (teksten, billedet eller softwaren) der skal gøre noget.

Du kan læse mere omkring dette hos JUF ved at klikke her.

Få det skrevet ind i kontrakten

Man skal huske på at hvis man får udviklet et special stykke software, en hjemmeside eller en webshop og man ønsker eksklusiv rettighed til dette, så skal man via kontrakt sikre overdragelse af softwarens/testen/billedernes ophavsret og brugsret til en selv eller sit firma.

At overdrage ophavsretten til et stykke software, videoer, billeder eller tekster er ikke spor vanskeligt, det kan enten gøres pr. kontrakt (typisk hvis man har en kontrakt i projektet i forvejen) ellers er den nemmeste måde at få fremsendt en mail fra sælger/udvikler hvori der står følgende:

Som regel giver dette et ekstra problem, den programmør eller virksomhed man har til at udvikle softwaren, ejer ikke længere softwaren og vil typisk ikke videreudvikle på softwaren – eller vil ofte skrue timeprisen højere op, som en reaktion på at der ikke er andre end ham, der kan vedligeholde det. Det betyder at man kan have svært ved at få udviklet software videre, rettet fejl i software og opdateret til nye versioner.

Husk på at dette ikke kun gælder specialudviklet virksomhedssoftware til store virksomheder, det gælder også din hjemmeside, dit logo, de billeder og den tekst du har på din hjemmeside.

Ejer du din egen hjemmeside?



Brian Hvarregaard

Brian er medejer og daglig leder af GreenWeb. Har udviklet software siden slutningen af 90'erne og har stor erfaring i at lave store og små webløsning til alle typer af virksomheder. Brian kan kontaktes på: brian@greenweb.dk

Del med dit netværk (det er god stil)

Del på LinkedIn Del på Facebook Del på Google Plus Del på Twitter

Gravatar

Louise Nielsen

12:09, 10 September 2017 | Besvar denne kommentar

Hej, Kan det virkelig passe at jeg ikke selv har rettighederne til mit logo. For år tilbage fik jeg lavet en hjemmeside, hvor jeg skulle betale et fast beløb i hosting hver måned til firmaet. Jeg har sidenhen skiftet leverandør og måtte i den forbindelse til at betale for et nyt logo, virksomheden påstod at de ejede mit logo. Jeg måtte så bide i det sure æble og betale 6.000 for et nyt logo. Hvordan kan det passe, det lyder da helt tåbeligt at man på den måde kan bondefange os almindelige mennesker som ikke ved noget omkring det.

Vi ved hvad der skal til for at få success online.