Hvad er SEO - og hvorfor du skal bruge det i din virksomhed
Til alle dem som ikke vil læse hele artikel igennem kommer konklusionen på overskriften her. Hvis du er mere nysgerrig så læs resten af artiklen igennem og bliv klogere på hvad SEO er for en størrelse:
Hvad er SEO?
Svar: SEO ar arbejdet med at få din hjemmeside mere synlig i Googles søgeresultater for at tiltrække flere besøgende. Dette kommer typisk af at få sin hjemmeside højere op i søgemaskinens resultater.
Hvorfor skal du bruge SEO i din virksomhed?
Svar: Du skal bruge SEO i din virksomhed for at tiltrække flere kunder der leder efter netop det du tilbyder. En investering i SEO er langsigtet og kan tiltrække mange flere og bedre besøgende til din hjemmeside, det betyder flere kunder der køber dine varer.
Forstå Googles forretning
Før man kan forstå hvad SEO er, er man først nødt til at forstå Googles forretning. Når man som almindelig bruger af Googles søgemaskine går ind på deres side og søger efter noget vil Googles søgemaskine vise dig en masse resultater ud fra din søgning. Men har du nogensinde overvejet hvorfor der vises netop disse resultater?
Vi kender det alle, når vi har søgt efter noget på Google er vi mest tilbøjelige til at vælge et af de første elementer i søgeresultaterne – da de mest relevante resultater for den søgning vi har gennemført, typisk vil stå i toppen.
Googles forretning er blandt andet at drive en søgemaskine, det vil sige at man går ind på deres side (eller direkte fra din browsers søgefelt) og gennemfører en søgning.
For at du som bruger af søgemaskinen synes at Googles søgemaskine er god skal du også få nogle gode resultater. Hvis ikke du fandt hvad du ledte efter, så ville Googles søgemaskine ikke opfylde dit behov om at finde det du leder efter – og du finder en anden søgemaskine.
Googles forretning er at levere de bedste resultater til dig som søgende ud fra det du leder efter. For at kunne gøre det er Google nødt til at kunne forstå din søgning. Google skal så finde de mest relevante hjemmesider ud fra søgningen, det vil sige at Google også skal forstå din hjemmeside for at kunne matche en søgning med en hjemmeside. Som hovedregel er de øverste indlæg på Google de indlæg der ”fortjener det” ud fra indhold og relevant.
På Internettet er der ikke kun en enkelt side, der omhandler hvert emne, der er mange tusinde, måske millioner. Nu skal Google så finde ud af hvilken af de mange tusinde sider, der er den mest relevante at vise i toppen af søgeresultaterne, her er der mange faktorer der spiller ind, og det er blandt andet disse ting man arbejder med når man laver SEO på sin hjemmeside.
Formålet med SEO er således at man først hjælper Google med at forstå sin side, og herefter arbejder med at give den relevans – mere relevans end alle de andre sider omkring samme emne på Internettet. Man kan kalde det at hjælpe Google med at forstå din side, hvis ikke du kan fortælle hvad din side handler om, er både dine kunder og Google i tvivl om hvad det er du sælger på din hjemmeside.
Hvordan laver man så SEO?
En stor del af det at lave SEO handler om at analysere sin egen virksomhed og sine kunder. Set ud fra et marketings synspunkt er der ikke noget nyt i det her. SEO er markedsføring og har kun meget lidt med teknik at gøre.
Det første du skal gøre er at hjælpe Google med at forstå din forretning. Dette kan være et omfattende arbejde at gøre, for det kræver mange gange at du går i tænkeboks med hele din egen hjemmeside og virksomhed.
Søgeordsanalysen
Med en søgeordsanalyse arbejder man med sin virksomhed og sine kunder, ved at finde de ord dine kunder søger efter når de skal finde de produkter du tilbyder. Det handler om at finde de rigtige ord som dine kunder søger efter, det er i sidste ende denne analyse, der danner fundament for dit videre SEO arbejde. Det kan godt være du bliver overrasket i denne analyse, for nu er du tvunget til at se din hjemmeside og virksomhed udefra. Værk opmærksom på at dine kunder måske ikke kalder dine produkter det samme som du gør.
Det er også her i Søgeordsanalysen man ofte finder små nicher hvor man kan fange næsten alle dem som søger indenfor disse nicher, måske har dine konkurrenter ikke har fundet de samme nicher endnu. Dette er et research og analyse arbejde.
Onpage SEO
Med Onpage SEO menes der alt det arbejde man kan lave på sin egen side – det man laver andre steder kalder man for Offpage SEO. Onpage SEO går ud på at hjælpe Google bedst muligt med at forstå din hjemmeside. Dette gøres ved at skrive gode titler på siden, overskrifter og en god tekst som omhandler, specifikt og konkret, det produkt du vil sælge på siden.
Linkbuilding
Linkbuilding handler om at skaffe sin hjemmeside links fra andre hjemmesider. Hver gang der er en hjemmeside som linker til din side er det en blåstempling af din side. Den anden hjemmeside ”anbefaler” således din hjemmeside. Google kigger også op det lidt større billede, så hvis du har mange som anbefaler din side (linker til din side) jo mere relevant må den være. Her skal man lige huske at tænke over at kvalitet betyder mere end mængden af links man får. Eksempelvis er det bedre med et link fra Danmarks Radio, end fra din fætter Olafs hjemmeside om modeltog.
Sociale faktorer
Noget af det der vægter højt er de sociale faktorer som eksempelvis likes, +1, retweets og alt det andet fra sociale medier hvor din side deles eller likes. Dette sender et klart signal til Google om at der er nogle konkrete mennesker der anbefaler dette. Mennesker og menneskelige handlinger betyder mere for en anbefaling end hvis det er en computer eller en hjemmeside som har et link til din hjemmeside.
Teknisk SEO
Det tekniske element der er omkring SEO er at få struktureret din teknik ordentlig. Din side skal være hurtig til at blive indlæst, der skal ikke være døde links. Den skal gerne have et godt domæne navn og adresse struktur. Samtidig skal den HTML kode, der opbygger siden gerne være korrekt skrevet.
Hvad får jeg ud af SEO?
SEO er en langsigtet investering i din hjemmeside. Det endelige mål er at opnå en bedre/højere placering i Googles søgemaskine. Opnår man en højere placering, får man flere besøgende ind på sin hjemmeside. Får man flere besøgende ind på sin hjemmeside, så sælger man flere varer. Det giver penge på bundlinien.
Nogle brancher skal bare sælge et produkt ekstra hver måned for at det kan betale sig at investere i SEO. Andre brancher skal sælge et par ekstra om dagen. Investeringen i SEO er fremtidsrettet, du investerer i det i dag for at få flere kunder i morgen. SEO stopper ikke med at fungere, den bliver bare bedre og bedre med tiden, i næste måned er det måske 1 ekstra kunde hver måned, derefter er det måske 2 eller 3 nye kunder hver måned. SEO betegnes ofte som den billigste salgsmedarbejder du overhovedet kan have.
Når man laver SEO vil man ikke se resultater fra den ene dag til den anden. Det tager længere tid, da man skal have Google til at læse ens side igennem og så have Googles søgemaskine til at beregne en ny placering til ens hjemmeside. Man vil måske kunne begynde at se resultater efter en uge eller en måned, alt efter branchen og søgeordet.
Noget af de spørgsmål du måske skal stille dig selv omkring SEO er:
- Kan min hjemmeside fungere som andet end bare et online visitkort, kan det rent faktisk fungere som en magnet der tiltrækker kunder?
- Laver mine konkurrenter SEO – fanger de på sigt en del af de kunder, der ellers ville finde mig på nettet?
- Har jeg råd til at lade være med at være synlig online?
- Får jeg nok ud af mit marketingbudget i dag?
- Hvis du laver SEO allerede, får du så nok ud af det?